Три кити навчання впродовж життя: стратегії, мотивація та віра в себе

Фахівці Українського центру оцінювання якості освіти підготували переклад чергового мінізвіту за результатами циклу PISA, проведеного 2022 року, на тему «Три кити навчання впродовж життя: стратегії, мотивація та віра в себе»

Сучасна освіта має не лише передавати знання, а й формувати в учнів здатність орієнтуватися в непередбачуваному світі, де технології, професії та виклики постійно змінюються. Відповідно, уміння вдосконалювати свої освітні досягнення стає не лише передумовою успішності в освіті, а й ключем до соціальної стабільності й професійної затребуваності. Саме тому у фокусі нового аналітичного звіту за результатами PISA-2022 — навчання впродовж життя — одна з ключових компетентностей XXI століття. За результатами міжнародного опитування учнівства країн ОЕСР визначено три головні складові («три кити») сталого навчання: освітні стратегії – як основа самостійного та усвідомленого навчання; мотивація – як рушійна сила, що підтримує інтерес до навчання; віра у власні сили (мислення зростання) – як ключ до подолання труднощів та адаптації до нових умов. Ці складові формують так званий  «трикутник навчання впродовж життя» – модель, що дає можливість зрозуміти, як підтримати учнівство в самостійному, вмотивованому та ефективному засвоєнні знань.

Крім того, у пропонованому числі мінізвіту ви дізнаєтеся про таке:

  • як уміння ставити запитання, коли учень не розуміє матеріал, корелює з академічною успішністю;
  • як звичка регулярно перевіряти виконані роботи впливає на навчальні результати;
  • наскільки вміння враховувати різні погляди пов’язане з ефективністю навчання;
  • яку роль відіграють наполегливість, допитливість, вміння співпрацювати та інші соціально-емоційні навички у навчальному процесі;
  • що є важливішим для ефективного навчання – внутрішня мотивація чи бажання отримати гарну оцінку;
  • як «мислення зростання» та математична тривожність позначаються на успішності;
  • наскільки підтримка вчителів і батьків сприяє формуванню мотивації та самостійності учнівства в навчанні.

На думку авторів мінівзвіту, лише поєднання ефективних навчальних стратегій, внутрішньої мотивації та віри у власні сили забезпечує умови для глибшого засвоєння знань, самостійності й психологічної стійкості учнівства. Освітні системи, які визнають цей взаємозв’язок і враховують індивідуальні потреби школярів, здатні не лише сприяти академічній успішності, а й готувати молодь до навчання упродовж життя та адаптації до змін.

Насамкінець зауважимо, що PISA — не просто освітнє дослідження, а насамперед важливе джерело даних для формування ефективної освітньої політики. Саме тому команда аналітиків УЦОЯО продовжує системну роботу з результатами PISA-2022, аби зробити українську освіту більш адаптивною до реальних потреб учнівства і викликів сучасності.

Запрошуємо ознайомитися із цими добірками, а також із мінізвітами за результатами PISA на сторінці дослідження.