PISA-2022: Формування фінансової грамотності учнівства

оголошення про моніторингові дослідження

Фахівці Українського центру оцінювання якості освіти підготували переклад чергового мінізвіту за результатами циклу PISA, проведеного 2022 року, на тему «Формування фінансової грамотності учнівства: роль батьківства й соціально-економічних передумов».

Темою цього мінізвіту обрано фінансову грамотність, адже з 2003 року ОЕСР визнала її однією з ключових навичок XXI століття. Зростаючі економічні виклики, глобалізація та цифровізація вимагають від молоді нових фінансових компетентностей: управління бюджетом, аналізу кредитних ставок, порівняння фінансових продуктів, використання цифрових фінансових інструментів. Тому важливо з’ясувати, наскільки молодь готова самостійно управляти грошима, ухвалювати фінансові рішення й уникати ризиків.

Починаючи з 2012 року, PISA долучилася до глобального дослідження рівня фінансової грамотності 15-річних підлітків і відтоді включає додатковий модуль з фінансової грамотності («Financial literacy») до кожного циклу дослідження, використовуючи для цього як спеціальні завдання, спрямовані на перевірку здатності 15-річного учнівства застосовувати фінансові знання та навички в реальних життєвих ситуаціях, так і анкети з метою з’ясування фінансового досвіду підлітків.

В умовах воєнної нестабільності фінансова грамотність є критично важливою для української молоді, адже вона допомагає ухвалювати обґрунтовані рішення щодо збереження коштів, управління витратами та адаптації до економічних змін. Освіта у цій сфері дає змогу молоді уникати фінансових ризиків, шахрайства й ефективно планувати майбутнє навіть у складних кризових ситуаціях. Наша держава надає цій складовій освіти належної ваги. Відповідно до реформи НУШ, підприємливість і фінансова грамотність входять до 11 ключових компетентностей, які мають сформуватися в учнівства, забезпечуючи  готовність до реального життя. Саме тому державі важливо гарантувати рівний доступ усіх 15-річних підлітків до фінансових знань незалежно від їхнього соціально-економічного статусу. Це можливо лише за умови впровадження найкращих світових практик і врахування світового досвіду у цій галузі.

У пропонованому числі мінізвіту ви знайдете відповіді на такі питання:

  • Як соціально-економічний статус впливає на рівень фінансової грамотності 15-річного учнівства?
  • Чи впливає практика обговорень фінансових питань із батьками на рівень сформованості фінансових навичок підлітків?
  • Чи пов’язана фінансова самостійність підлітків із їхнім рівнем фінансової грамотності?
  • Які фінансові навички є найслабшими серед учнівства із низьким соціально-економічним статусом?
  • Які кроки можуть зробити уряди та освітні установи з метою зменшення розриву у фінансових знаннях між учнівством з різним соціально-економічним статусом і покращення загального рівня фінансової грамотності підлітків?

Підсумовуючи, заначимо, що команда аналітиків УЦОЯО продовжує детальне опрацювання даних PISA, вивчаючи аспекти, що можуть сприяти покращенню національної освітньої системи. У наступному випуску мінізвіту за результатами PISA-2022 буде розглянуто, як використання освітнього програмного забезпечення (EdTech) замінює / доповнює традиційні методи навчання, такі як читання книжок.

Запрошуємо ознайомитися із цими добірками, а також із мінізвітами за результатами PISA на сторінці дослідження.