Українська мова і література

Тест з української мови і літератури містить 10 завдань різних форм.

  • 1 - 7-ме завдання з вибором однієї відповіді з чотирьох запропонованих варіантів;
  • 8 - 9-те завдання з вибором однієї відповіді з п'ятьох запропонованих варіантів;
  • 10-те завдання на встановлення відповідності.

1

Яка мета НЕ відповідає темі уроку «Андрій Малишко. Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності у вірші “Чому, сказати, й сам не знаю…”»?

А удосконалити вміння визначати віршовий розмір і художні засоби твору

Б розкрити зміст народнопоетичних символів у творі

В поглибити знання про поетичну й пісенну творчість А. Малишка

Г виховувати повагу до рідної домівки, батьків, національних традицій

А Б В Г

2

Яке твердження щодо дисграфії в дітей є хибним?

А дисграфію завжди супроводжує поганий почерк дитини

Б дисграфію часто супроводжує втрата інтересу до навчання

В одним із проявів дисграфії є спотворення графічного образу букви

Г одним із проявів дисграфії є помилкове узгодження слів на письмі

А Б В Г

3

Що з наведеного спрямовано на модифікацію, яку вчитель може реалізувати в інклюзивному класі?

А використання особливих графічних характеристик оформлення тексту

Б використання додаткової системи комунікації

В використання меншої кількості завдань тієї ж складності

Г використання менш складних завдань

А Б В Г

4

Яке з тверджень відповідає Закону «Про забезпечення функціонування української мови як державної»?

А Мовою публічних наукових заходів (наукові конференції, круглі столи, симпозіуми, семінари, наукові школи тощо) може бути лише державна мова.

Б В оголошеннях, афішах, інших інформаційних матеріалах заборонено використовувати інші мови, окрім державної мови.

В Книжкові видання в Україні видають і розповсюджують лише державною мовою.

Г Мовою виборів і референдумів, діяльності виборчих комісій і комісій з референдуму є лише державна мова.

А Б В Г

5

Яке призначення має позначена кружечком кнопка панелі?

А вирівнювання тексту за правим краєм

Б створення нумерованого списку

В відображення прихованих символів форматування

Г зміна кольору символа

А Б В Г

6

Який етап підготовки кіносценарію за прочитаним твором на уроці літератури є зайвим?

А вибір для екранізації завершеної частини твору

Б визначення послідовності картин, надання їм заголовків

В створення детальних описів кожної картини

Г призначення виконавців головних і другорядних ролей

А Б В Г

7

Проаналізуйте тексти й виконайте завдання до них (число в дужках позначає номер абзацу)

Текст А

Штучний інтелект уже може писати замість учня: як це вплине на освіту

      (1) Нещодавно компанія ОpenAI представила чат-бот на основі штучного інтелекту ChatGPT, який уразив користувачів своїми функціями. ChatGPT – це нейромережа, спеціально розроблений персональний помічник, який може взаємодіяти зі співрозмовником, давати відповіді на запитання, підказувати й радити.
      (2) Доки інтернетом ширяться прогнози щодо того, як ця складна технологія може вплинути на окремі галузі знань і скоротити потребу в працівниках певних професій, учителі вже б’ють на сполох.
      (3) Найнебезпечнішим, на думку освітян, є те, що чат-бот може автоматично генерувати учнівські твори, давати розгорнуті відповіді на складні запитання, створювати презентації та навіть комп’ютерні програми. Фактично штучний інтелект може писати так само добре, як людина.
      (4) «Учні можуть використовувати цю технологію для виконання домашніх завдань. Учителям важко відрізнити згенеровані програмою твори від написаних учнями», – зазначає засновник освітньої програми Crush the College Essaу i колишній учитель англійської мови Πiтер Лаффiн. На його думку, найбільшої шкоди завдає чат-бот молодшим школярам. Фaxiвець уважає, що студенти менше використовують ChatGPT для виконання завдань, тому що в ЗВО вони вже значно складніші й скеровані на аналіз i poзумiння змісту.
      (5) Нині проблему визнали й на рівні управління освіти Нью- Йорка. Доступ до ChatGPT було обмежено в мережах і пристроях державних шкіл через негативний вплив на навчання учнів, сумнівну безпечність і неточність контенту. «Хоча цей інструмент може надавати швидкі й прості відповіді на запитання, він не формує навичок критичного мислення, які є важливими для успіху в навчанні та житті», – заявила речниця відділу освіти Дженна Лайл.
      (6) Утім варто поглянути на технологію ще й з іншого боку. На переконання Пітера Лаффіна, той факт, що штучний інтелект може викликати кризу в освіті, урешті-решт показує, що зараз навчання школярів письма відбувається не дуже добре. Він рекомендує вчителям удосконалювати свої завдання, відходити від традиційних аргументативних есеїв із чіткою структурою, використовувати інноваційні моделі викладання. «Практика викладання в школах завжди трохи відстає від новітніх технологій. Не сумнівайтесь, що діти завжди будуть на крок попереду вчителів у технологічному плані. Тому ніколи не треба втрачати пильність», – підсумовує Пітер Лаффiн.

За матеріалами сайту «Освіта.юа»

Текст Б

Зробіть СhatGРТ своїм асистентом:
як учителю використовувати штучний інтелект для уроків

      (7) Для вчителів ChatGPT може стати ресурсом швидкого пошуку або генерації завдань. Приміром, для уроків математики він може придумати приклади чи рівняння. Це допоможе, якщо ви вже розв’язали всі вправи з підручника чи не хочете, щоб ваші учні списали відповіді з розв’язків. Також чат-бот допоможе в генерації текстових задач для початкової школи.
      (8) Оскільки ChatGPT – мовна модель, він пропонує класні теми рефератів і творів. Я попросила його згенерувати перелік тем для учнівських творів. І чат-бот чітко формулює їх, ураховуючи вік дітей. Наприклад, для 5-х і 11-х класів він запропонував зовсім різні теми.
      (9) Також ChatGPT буде корисним педагогам для дослідження нових методик. Він дуже гарно підказує цифрові інструменти для вчителів. Якщо ви хочете створити освітній ресурс, але не знаєте, де це зробити, чат-бот відразу видає перелік платформ з усіма їхніми перевагами й недоліками. Важливо лише чітко формулювати завдання.
      (10) Звісно, будь-які запропоновані чатом завдання вчитель має переглянути й проаналізувати, а тоді вже давати в роботу дітям. ChatGPT поки що краще відповідає на запити англійською.
      В українських текстах трапляються граматичні помилки, тому потрібно вичитувати. Чат-бот допоможе, підкаже, але про те, щоб узяти його готовий текст і використати, поки що зарано говорити.
      (11) Важливо також ураховувати, що ChatGPT зараз володіє інформацією до 2021 року включно. Усі наступні дані він отримує від користувачів. А багато з них – діти. Тож на відміну від Вікіпедії, яку постійно фільтрують і моніторять, чат-бот може видавати не завжди правдиву інформацію.
      (12) Поява чат-бота з такими можливостями лякає освітян тим, що учні перестануть виконувати завдання самостійно. Але проблема списування не з’явилася вчора. Діти використовують Google, їм давно доступні готові домашні завдання, реферати. Так, деякі роботи можна було перевірити на плагіат, але з ChatGPT така перевірка втрачає сенс, адже кожного разу він формулює новий текст.
      (13) Заради експерименту я чотири рази попросила чат-бот написати твір про дружбу. Запит був дослівний, але всі тексти різні, жодного речення не повторилося. Тож із такими новими інструментами потрібно змінювати не парадигму контролю, а навчальний процес. Насамперед варто показувати дітям, що штучний інтелект може замінити в багатьох речах людей, отже, щоб бути успішними й мати перспективи, потрібно вчитися.
      (14) Для контролю краще давати більше творчих завдань, менше тестів на перевірку фактажу. Розробляючи контрольні роботи, можете орієнтуватися, скажімо, на тести PISA. Вони сформульовані так, що навряд чи ChatGPT на них швидко відповість.

За матеріалами сайту «Освіторія Медіа»

Текст В

Використайте технології штучного інтелекту під час уроку

      (15) Освітній проєкт «На Урок» розробив спеціальний чат на основі ChatGPT. «Чат “На Урок”: спілкування із видатними постатями минулого» – це перша українськомовна платформа, створена для освіти на основі штучного інтелекту. Така технологія дає змогу імітувати розмову з відомою особистістю, у програмі можна поставити запитання світовим лідерам і видатним діячам науки й культури, а отримані відповіді використати для навчання. Водночас робота з чатом навчає культури спілкування, розвиває вміння лаконічно формулювати запитання, критично аналізувати інформацію та всебічно використовувати можливості мовної моделі штучного інтелекту.
      (16) Нині можна побудувати діалог із видатними історичними постатями всеукраїнського та світового масштабу, поміж яких Альберт Ейнштейн, Василь Стус, Вінстон Черчилль, Григорій Сковорода, Іван Сірко, Ігор Сікорський, Катерина Білокур, Ольга Кобилянська, Тарас Шевченко, Ярослав Мудрий та інші.
      (17) Чат-бот працює без реєстрації та є безоплатним. Почати спілкування можна за цим посиланням bit.ly/3KatCbb.

Конкретні приклади успішного застосування ChatGPT в освітньому процесі наведено в текстах

А А та В

Б Б та В

В А та Б

Г А, Б та В

А Б В Г

8

Укажіть вид словника, що містить наведену статтю.
НАВМАННЯ, присл. Не маючи точних даних про щось, упевненості в чомусь; як вийде, як доведеться. Вона одна-однісінька йшла густим лісом, ішла без стежки, навмання (Борис Грінченко, I, 1963, 273); Імлистими ранками, коли ворог пострілював навмання, піхотинці вилізали з своїх глеюватих окопів, як ховрахи (Олесь Гончар, III, 1959, 208).

А тлумачний

Б ономастичний

В енциклопедичний

Г етимологічний

Д граматичний

А Б В Г Д

9

Проаналізуйте художній твір і виконайте завдання до нього.

Гармонія, в якій живуть слова

      Гармонія, в якій живуть слова,
      Не форма, не верлібри і хореї.
      Безлюдний степ і квітка польова,
      Верба самотня і зоря над нею,
      І той маленький всесвіт джерела,
      В якому спрагу погамує кожний,
      – Поезія, яка завжди була,
      Для неї ти не бог, а подорожній.
      Риторика невдовзі відпала,
      Красиве слово може одурити.
      Лише природна мова джерела
      Тебе навчить мовчати й говорити.

Павло Гірник

Твір належить до лірики

А пейзажної

Б інтимної

В патріотичної

Г громадянської

Д філософської

А Б В Г Д

10

Поєднайте за подібністю синтаксичного значення виділений фрагмент простого (1-4) і складного (А —Д) речень. Зразок наведено на схемі.

Просте речення

Складне речення

1. Сонце визирнуло з-за гори Мурави, глянуло на Гарбузяни й усміхнулося...

А Он воно зазирнуло у віконце крайньої над річкою хати, де солодко спав русявий хлопчик років дванадцяти на ім’я Марусик.

2. Воно щоранку встає і всміхається, кидаючи свій перший погляд на наше село.

Б Не дивуйтеся, що називаємо його дивним, зовсім не притаманним хлопчикові іменем.

3. Хіба можна втриматися від радісної усмішки, дивлячись з неба на наші Гарбузяни?

В А сонце рушило далі, де під грушею згорнувся калачиком здоровенний рудий пес Бровко.

4. Є в нього, у сонця, ще причини усміхатися.

Г Лише коли сонечко зазирнуло під великі світлі, майже білі собачі брови, Бровку довелося розплющити очі.

 

Д Він так загавкав, що зозуляста курка злетіла зі свого сідала на бантині і з відчайдушним кудкудаканням залопотіла крилами.

  А Б В Г Д
1
2
3
4