Завдання 1-10 мають по чотири-п'ять варіантів відповіді, з яких тільки ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Оберіть, на Вашу думку, правильний варіант відповіді, позначте його у таблиці «Відповідь до завдання».
Завдання №1
Вставне слово, що вказує на послідовність і зв'язок думок, ужито в реченні А Отже, сполучники поділяємо на сурядні й підрядні. Б Кожна наукова теза, безперечно, вимагає доказів. В Такі експерименти, очевидно, необхідно продовжувати. Г Зміст цього поняття, на мою думку, треба уточнити. Д Вирішити проблему допоміг би, мабуть, такий експеримент.
Завдання №2
Звертання є в реченні А Усе, чим я щасливий і багатий, я мушу рідним словом оспівати. Б Запалай, мій вогнику крилатий, полум’ям привітним і незлим. В Я люблю твоє майво зелене, і Донбас, і Каховку ясну. Г На берегах Дніпра крутих, весь помережений садами, стоїть у сяйві днів нових наш рідний Київ перед нами. Д «Роби добро, – мені казала мати, – і чисту совість не віддай за шмати!»
Завдання №3
Слово «здавалося» є вставним (окремі розділові знаки пропущено) у реченні А Усе довколишнє здавалося їй перевитим піснями, веселими чи сумними, як буває пройнятий сяєвом сонця простір. Б Багатьом здавалося що й увесь півострів зараз палає в пожежах, адже куди не глянь – звідусіль шугає вогонь, тріщить, гуде в деревах, жаркий, агресивний. В Кущ здавалося і зимою зеленіє, бо коли танули сніги, то на світ пробивалося його цупке зелене листя, не змучене холодом, не скалічене морозом. Г Широкі промені вдарялися об кам’яні плити, курилися золотим димом, від чого здавалося що все тут пливе, рухається, злітає в просторі. Д Уже придивилася до його очей і побачила: те, що здавалося байдужістю, насправді було мудрістю й глибоко захованим стражданням.
Завдання №4
Речення з однорідними членами можна утворити, якщо до частини «Я обожнюю теплі травневі вечори…» додати А але недолюблюю холодні листопадові. Б зі щебетанням птахів у нашому саду. В тоді так мріється про щось небуденне. Г напоєні пахощами яблуневого цвіту. Д хоча й червневі мають свої принади.
Завдання №5
Поширеним є речення А Дід був ковалем. Б Минула тривожна ніч. В Хай він чекає. Г Осінь буде ясніти. Д Дві верби говорили-балакали.
Завдання №6
Прочитайте речення (розділові знаки пропущено). Як справжній митець(1) він(2) незважаючи на уявну відчуженість від світу(3) був уважний(4) чутливий до всього навколишнього(5) і ніколи не стояв осторонь рухів та змін. Кóму треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ А 1 Б 2 В 3 Г 4 Д 5
Завдання №7
Позначте безсполучникове складне речення, між частинами якого слід поставити тире (розділові знаки пропущено) А Відбились зорі у воді летять до хмар тумани. Б Життя росте лишень з любові лише краса людей навчає жить. В Дощ пройшов хазяйським кроком сад в росі купається. Г Дуже дивний пейзаж косяками ідуть таланти. Д Степ половецький половіє трава аж срібна від роси.
Завдання №8
НЕПРАВИЛЬНО розставлено розділові знаки при прямій мові в реченні А «Слово – перше дзеркало духу, – казав Петрарка, – а дух – головний поводир слова». Б «Кожний українець повинен знати одну-дві чужі мови, – писав Борис Грінченко, – і вчити змалечку того своїх дітей». В «Якщо ми не дамо народові можливості вчитися своєю мовою, він стане вчитися чужою – і наша нація зникне», – стверджував Микола Костомаров. Г Панас Мирний писав: «Найбільше славиться поміж людьми той народ, у якого його мова розвинута та збагачена творами всякого письменства». Д «Зречення рідної мови призводить до найбільшої кари – духовного каліцтва,– говорив Г. Нудьга і додавав – Дорослі мають пам’ятати цю велику істину й прищеплювати її своїм дітям».
Завдання №9
Кому перед як треба поставити в реченні А Пам’ятаю ці події як сьогодні. Б Затримався не більше як на годину. В Вивчаємо звук як одиницю мовлення. Г Дощ полив як із відра. Д Роса посипалась як дощ.
Завдання №10
Позначте речення з узагальнювальним словом після однорідних членів речення (розділові знаки пропущено) А Шевченкові були підвладні всі жанри літератури поезія проза драматургія. Б І пісні і приказки й прислів'я все те вражало надзвичайним багатством поезії жарту гумору практичного розуму. В Усе прекрасне народжується зі звичайної буденності життя людська врода неперебутнє слово невмируща мелодія геніальна картина. Г У його слові було все злагода спокій усталеність надія.
У завданнях 11-12, встановіть відповідність. Поставте позначки в таблиці «Відповідь до завдання» на перетині відповідних рядків і колонок.
Завдання №11
З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі. Відокремлений член речення | Приклад | 1 означення 2 прикладка (різновид означення) 3 обставина 4 додаток | А Киваючи рясною головою, зелений ліс до сонця засміявся. Б Зіткана сонцем з добра і любові пісня – зажура моя чорноброва. В На лівобережжі, замість верб і чагарників, видно смуги темені. Г Заспівай, як кажуть, наостанку, щоб цвіла мелодія в устах. Д Умитий сонцем, ген над берегами калиновим багаттям жеврів схід. |
Завдання №12
З’ясуйте тип кожного речення (А – Д) в тексті (цифра позначає наступне речення (1–4)). Речення (текст) | Тип речення | 1 Японія традиційно була сільськогосподарською країною: самé існування її мешканців і їхній добробут залежали від довкілля. | А просте ускладнене | 2 Японці вирішили не боротися з природою, а любити її, гармонізувати з нею своє життя, навчитися пильно спостерігати за найменшими змінами. | Б складносурядне | 3 Народження й умирання людини поєдналися з пробудженням і згасанням природи, так що істота й усе навколо стали рівними перед вічними небесами. | В складнопідрядне | 4 Пори року проникли й у звичайне спілкування: навіть у сучасному листуванні японці обов’язково мають згадати поточний сезон, щоб показати свою ґречність. | Г складне безсполучникове | | Д складне з різними видами зв’язку |
|